M/S Happy Days

M/S Happy Days

• Pituus: 17,5m
• Leveys: 3,9m
• Syväys: 1,9m
• Moottori: Iveco, diesel
• Puulämmitteinen sauna
• Vesi-WC
• Kaasugrilli ja –liesi
• Jääkaappi
• Alakerrassa oleskelusalonki ja kaksi makuuhyttiä

Tämä rautalaiva laitettiin aikoinaan kasaan Ruotsin puolella, Robert Sjöströmin konepajalla Gävlessä. Alus työskenteli vuodesta 1886 paikallisen sahan käytössä. Omistaja laittoi Nils-hinaajansa myyntiin 1920 ja ostaja löytyi Suomesta. Liikemies Julius Stenroos Viipurista oli laivan uusi omistaja.

1920– luvun puolivälissä perustettu sahayhtiö Repola Wood Ltd kasvatti voimakkaasti toimintaansa ja hankki myös hinauskalustoa. Vanha Nils ostettiin myös ja nimettiin REPOLA I:ksi, alus vietiin Pieliselle. Keväällä 1945 REPOLA I laitettiin puolustuslaitoksen varauslistalle ja kuljetettiin Lappeenrannan Rapasaaresta rautateitse Haminaan. Alus toimi rannikolla miinanraivaustehtävissä kolme kesää. Keväällä 1948 se oli jälleen takaisin Lieksassa.

Sitten tultiin 1960-luvulle, höyryhinaajien viimeiselle vuosikymmenelle. Rauma Repola oli jo edellisellä vuosikymmenellä ryhtynyt rakentamaan uusia tehokkaita Sulka-luokan moottorihinaajia. Nämä korvasivat suuret ja kömpelöt höyryhinaajat, jotka kaikki kerättiin Pääskyniemeen odottamaan kohtaloaan. Parhaimmat muutettiin dieselaluksiksi, vanhimmat myytiin kilotavarana romuttajille. Muutama vanha hinaaja jätettiin laituriin odottamaan kohtaloaan, näiden joukossa oli REPOLA I. Yhtiö ei kuitenkaan löytänyt sille enää käyttöä.

Alus laitettiin myyntiin ja sen osti 1970-luvulla lappeenrantalainen Yrjö Lindholm. Hän ei alusta enää käyttänyt, vaan myi sen lahtelaisille kaveruksille, jotka poistivat siitä höyryvarustuksen ja laittoivat tilalle dieselmoottorin. Laivan nimeksi laitettiin RETU 2 ja sillä tehtiin Saimaalla tilausristeilyjä. Kun se lopulta tuotiin Päijänteelle, jatkettiin sillä samanlaisia ajoja. Nimi vain vaihtui Happy Daysiksi. Alusta varten perustettiin 1993 Ruorilinja-niminen yhtiö, joka alkoi markkinoida yritysristeilyjä Lahdesta koko Päijänteen alueelle. Lahtelainen Pentti Kettunen osti sittemmin muiden osuudet aluksesta. 2011 keväällä Esa Mykkänen osti laivan Pentiltä ja jatkaa sillä risteilytoimintaa.

Lähde: Isoisän Laivat, Wirrankoski